SÝNERJÝ
Ýlgili Üye
Teþekkür Sayýsý 0
Offline
Cinsiyet:
Mesaj Says: 54
|
|
« Yantla #3 : 12 Austos 2014 - 03:08:38 » |
|
1-HASTALIÐI REDDETME Hastalýðýn reddedildiði ve inkar edildiði bu basamakta hasta, hastalýðý ile ilgili olarak konuþmaktan kaçýnýr, hastalýðýn gerektirdiði sýnýrlamalarý dikkate almaz, kendisine verilen bilgiler net deðilse, bunlarý bastýrma ya da iþine geldiði gibi algýlama eðilimindedir. Hasta, kendisini sorunlarýyla baþedecek kadar hazýr hissetmediðinden, hastalýðý ile ilgili ikna çabalarý onun öfke duymasýna ya da içine kapanmasýna neden olabilir. Bu yüzden, ona destekleyici bir tutumla yaklaþýlýr ve empati gösterilir. Kendisine yapýlan uygulamalar hakkýnda dikkatli ve kapsamlý bilgi verilir. Sadece onun talep ettiði konularda açýklamalarda bulunulur.
2-ÖFKE Bu basamakta hasta, yakýnma ve baþkalarýný suçlama gibi davranýþlar gösterebilir ve hemþireye karþý öfke gösterebilir. Çünkü, hasta, duygularýný ve yakýnmalarýný dile getirme gereksinimindedir. Aslýnda bu davranýþlar da yine hastanýn hala gelecekle yüzleþmeye hazýr olmadýðýný göstermektedir. Bu durumda onunla tartýþmaktan kaçýnýlmalý ve yakýnmalarý sabýrla dinlenilmelidir. Kendisine verilen bilgiler geleceðe yönelik deðil, içinde bulunulan durumun gereksinimlerini karþýlayacak içerikte verilmelidir. Hastanýn ailesine, hastanýn tepkilerinin geçici olduðu ve bu nedenle doðal karþýlanmasý konusunda bilgilendirilmelidir.
3-PAZARLIK Pazarlýk evresindeki hasta, daha iyi bir yaþam süreceði ve saðlýðýna özen göstereceði konusunda söz verir ve bu sözünü “Allah yaþamama izin verirse, daha düzgün bir biçimde yaþayacaðýma söz veriyorum” biçiminde ifade eder. Ancak yine de, birey hastalýðý ile ilgili sýnýrlamalarý kabule istekli olmayabilir. Bu düzeye yükselmiþ olan bireye, daha önceki basamaklarda olduðu gibi, içinde bulunulan durumla ilgili öðretim yapýlýr ve gerçeklerin söylenilmesi ilkesine uyulur.
4-UZLAÞMA Bu evrede hasta, duygularýný açýkça ifade etmeye, soru sormaya baþlamýþ ve desteðe gereksinimi olduðunu ve yaþamýnda bazý deðiþiklikler yapmasý gerektiðini kabullenmiþ ve böylece öðrenmeye hazýr bir duruma gelmiþtir.
5-KABUL Hasta artýk durumun ciddiyetini tam anlamý ile kavramýþ, kabul etmiþ, sorular sormaya baþlamýþ ve öðrenmeye kolayca motive edilebilir bir kývama gelmiþtir. Hastalýðýn kabul edilmesi, hastanýn ayný zamanda, yeni durumlarla baþetme isteðini arttýrdýðýndan, sorularý dikkatle dinlenmeli ve sabýrla cevaplandýrýlmalý, gelecekte gereksinim duyulan bilgi, beceri ve davranýþlara yoðunlaþýlmalýdýr. Ayný zamanda, taburculuk dönemi ile ilgili eðitim programýna hasta ailesinin katýlmasý saðlanmalýdýr. Her ne kadar hastalýðý kabullenme süreci yukarýda görülen bir geliþme gösterse de, hasta davranýþlarýnýn bazý etkenlerin etkisi ile bireyden bireye farklýlýk gösterebileceði gerçeði de dikkatlerden uzak tutulmamalýdýr. Bu süreçte önemli olan, hasta davranýþlarýnýn büyük bir duyarlýlýkla izlenmesi ve uygun yaklaþýmlarla hastaya bu konuda yardýmda bulunulmasýdýr.Alýntýdýr
|